miercuri, 24 martie 2010

Reformă în educaţie

Declaraţie politică

Declaraţia mea de astăzi are ca subiect eterna reformă în educaţie. Mă refer la multele schimbări pe care trebuie să le înţeleagă şi să le aplice deopotrivă elevii şi dascălii. Timpul scurt pe care îl au la dispoziţie îngreunează şi mai mult misiunea pe care o şi-au asumat-o.
Ministrul Funeriu nu a făcut publice modificările pe care le pregăteşte, însă a vorbit cu presa. Înţeleg că are în vedere o reducere considerabilă a materiilor de studiu şi chiar a temelor pentru acasă, trecerea clasei a IX-a la gimnaziu, modificarea manualelor şi introducerea profilului educaţional, după care să se facă admiterea elevilor la liceu. Sunt câteva dintre modificări, cele pe care le-am aflat din declaraţiile ministrului. Dar la fel de bine am aflat şi faptul că acelaşi ministru nu discută cu sindicatele sau cu reprezentanţii elevilor şi părinţilor despre proiectele sale.
Suntem mult prea apăsaţi de schimbările repetate, de criza pe care o traversăm, încât nu mai este timp de greşeli şi de reveniri şi corecturi. Nu înţeleg de ce nu se discută transparent despre ceea ce va deveni în perioada următoare educaţia în România.
Îmi înţeleg perfect foştii colegi de la catedră. În timpul anilor cât am predat nu am trăit o asemenea perioadă de nesiguranţă. Ceea ce este valabil şi legal astăzi este modificat mâine. Am mai adus în plen acest subiect, dar observ că se gândeşte în continuare o reformă în educaţie, dar în spatele uşilor închise. Nu pot fi de acord cu o asemenea atitudine. Pentru că aceasta va duce cu siguranţă la nemulţumiri, observaţii şi dezbateri tardive. Şi atunci de ce ne mirăm că sistemul nostru de învăţământ este atât de slab?
Un alt lucru pe care trebuie să-l menţionez este lipsa fondurilor pentru bursele şcolare: sociale, de studiu şi de merit. Problema este pasată de la primării la minister, fără a se rezolva. În acest timp elevii au rămas şi fără sumele acelea, şi aşa insuficiente. Mă întreb cu cât entuziasm vor primi aceşti copii noile propuneri de reformare a sistemului în care învaţă.
Aştept proiectul domnului ministru Daniel Funeriu cu deosebit interes, cu atât mai mult cu cât sunt întrebat de profesorii din Bihor dacă sunt de acord cu noua faţă a educaţiei. Mi-e teamă că nu pot răspunde la această întrebare. Nu mi se dă posibilitatea aceasta. Vorbim, totuşi, despre sistemul de învăţământ, care reprezintă un cumul şi care implică atât de mulţi oameni. Cred că este mai mult decât necesar să dezbatem acum orice propunere, nu după ce ea devine lege.
Vă mulţumesc!

Senator Cornel Popa
1.03.2010

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu